'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

BOLERO/CARMINA BURANA
 Wieczór baletowy

Utwory dwóch wspaniałych kompozytorów jednego wieczoru – to już jest wydarzeniem wyjątkowym! Spotkanie muzyki do Bolera Mauricego Ravela z uwielbianą przez publiczność kantatą Carla Orffa Carmina burana – w dwuczęściowym wieczorze baletowym, gwarantuje duże emocje, a że dodatkowo owe kompozycje można będzie „zobaczyć”, to niezapomniane wrażenia artystyczne i przeżycia duchowe – zapewnione.
Choreografowie: Jacek Przybyłowicz – Bolero i Tamás Juronics – Carmina burana, każdy na swój sposób, nie tylko przekładają muzyczne frazy na taneczne pas, ale w obu kompozycjach odnajdują obrazy „z życia wzięte”, żywych bohaterów z ich emocjami, rozterkami i egzystencjalnymi dylematami; postacie jakże nam bliskie, bo bardzo podobne każdemu z nas.
Ten wieczór baletowy to przede wszystkim barwny psychologicznie teatr, w którym ruch i taniec jest – choć podstawowym – to nie jedynym środkiem wyrazu. Ale na pewno najefektowniejszym!
Zapraszamy

"NOC W PARYŻU"/"NUIT A PARIS" - KONCERT SYLWESTROWO-NOWOROCZNY

"NOC W PARYŻU"/"NUIT A PARIS" - KONCERT SYLWESTROWO-NOWOROCZNY NA BIS

AIDA
Opera w czterech aktach
Aida – piękna, monumentalna opera została zamówiona w 1869 r. przez Ismailia Paszę, chedywa Egiptu na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. Początkowo Verdi nie był zainteresowany tematyką libretta, ale bajeczne honorarium w wysokości 150 tys. franków w złocie i wolna ręka w doborze wykonawców wszystkich ról szybko przekonały go do współpracy. W tych komfortowych warunkach powstało dzieło ponadczasowe i niezapomniane. Prapremiera odbyła się w naturalnej scenerii – w Kairze 24 grudnia 1871 roku.

Libretto opowiada historię Aidy, córki etiopskiego króla Amonastra, która jako niewolnica na egipskim dworze zakochuje się z wzajemnością w egipskim wodzu – Radamesie. Na jej nieszczęście, kocha się w nim również córka egipskiego króla – Amneris. Kiedy wybucha wojna pomiędzy Etiopią i Egiptem, Radames zostaje wybrany na głównodowodzącego armią. Zrozpaczona Aida życzy powodzenia ukochanemu wiedząc jednak, że w ten sposób występuje przeciwko własnemu ojcu i krajowi. Gdy zwycięski Radames powraca z walk, egipski król ofiaruje mu rękę swojej córki Amneris, a Aida i jej ojciec Amonastro mają pozostać zakładnikami...

Aida w reżyserii Marka Weissa-Grzesińskiego to opowieść o miłości i patriotyzmie. O tym, że czasami trzeba pomiędzy tymi uczuciami dokonać wyboru i o tragediach, które z takich dylematów mogą wynikać. Łódzka inscenizacja przykuwa uwagę swoją oryginalną i efektowną scenografią.

CARMEN
Opera w czterech aktach
Bizet napisał kiedyś, że gdyby na świecie nie było cudzołóstwa, fanatyzmu, zbrodni, zła i mocy nadprzyrodzonych, kompozytorzy nie mieliby o czym pisać swoich oper. Nie zmienia to faktu, że CARMEN – opowieść o seksualnej obsesji i nieuchronnym zabójstwie z miłości – wywołała z początku konsternację paryskich widzów, nienawykłych do tak brawurowego połączenia elementów komicznych z tragicznymi. Kontrowersyjny temat oraz niedopuszczalne ówcześnie mieszanie elementów komicznych z tragicznymi przyczyniło się do bardzo chłodnego przyjęcia opery podczas paryskiej prapremiery. Dziś, słuchając jednej z najpiękniejszych oper w historii muzyki, bardzo trudno w to uwierzyć.
Połączenie niezwykłej, pełnej temperamentu i blasku muzyki Bizeta oraz najwyższej klasy libretta zaowocowało dziełem genialnym pod każdym względem. Kompozytor stworzył utwór pełen napięć, zachwycający egzotycznym obrazem tajemniczej, a przecież nie aż tak dla Francuza odległej – Hiszpanii.

CHOPIN KAMERALNIE
Z CHOPINEM I MARTHĄ NOGUERĄ NA KAMERALNEJ
7 czerwca, godzina 16.00
Scena Kameralna

Wprawdzie w dorobku kompozytorskim Fryderyka Chopina nie znalazła się żadna opera, jednak nie oznacza to, że jego muzyka nie gościła na naszej scenie. Już w 1971 roku zabrzmiały Sylfidy - w wieczorze baletowym w choreografii Barbary Kasprowicz i Witolda Borkowskiego, a ponad dziesięć lat później (1982) za jego Koncert f-moll. „zabrała się” Ewa Wycichowska, z brawurowym wykonywaniem Janusza Olejniczaka i orkiestry pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego.
Tym razem na naszej Scenie Kameralnej usłyszymy MARTHĘ NOGUERĘ, która z kwintetem smyczkowym naszego Teatru zaprezentuje Chopinowskie koncerty f-moll i e-moll.
Błyskotliwą karierę pianistka rozpoczęła w wieku 5. lat kiedy to po raz pierwszy – jako cudowne dziecko – wystąpiła publicznie. Później koncertowała m.in. w Hiszpanii, Belgii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii. W swojej pełnej sukcesów karierze wystąpiła także we wszystkich krajach Ameryki a w Argentynie i Polsce blisko współpracowała z wybitnym dyrygentem – Stanisławem Wisłockim. Jest także założycielką i prezesem Fundacion Chopiniania w Buenos Aires i dyrektorem Festiwalu Chopiniana w stolicy Argentyny.
W stałym repertuarze Artystki znajdują się m.in.: 32. sonaty Beethovena i dzieła wszystkie Chopina; nagrała też wiele płyt z utworami Chopina, Debussy’ego i Alberto Ginastery.

W Łodzi Martha Noguera wystąpi tylko raz i to właśnie u nas!
Zapraszamy… Taka okazja może się nie powtórzyć!

CYGANERIA
Giacomo Puccini
CYGANERIA
opera
premiera 7 grudnia 2024

reżyseria: Marcin Łakomicki
kierownik muzyczny: Rafał Janiak
scenografia: Elena Zamparutti
kostiumy: Cristina Aceti
światło: Irene Selka

„Cyganeria” gościła na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi trzykrotnie – ostatnio w 2007 roku,
w znakomitej realizacji Laco Adamika. Ta niezwykle popularna opera Giacomo Pucciniego - druga obok Turandot – jest jednym z najczęściej prezentowanych dzieł na światowych scenach operowych nie tylko dzięki efektownej muzyce, ale także ze względu na poruszającą fabułę. Jej bohaterowie – barwni reprezentanci artystycznej bohemy – stykają się niespodziewanie z zaskakującymi sytuacjami dalekimi od ich nawyków i przyzwyczajeń, sytuacjami - które rodzą w nich inne od dotychczasowych reakcje i uczucia. Główna bohaterka opery – Mimi – wnosi w ich życie nowe wartości i emocje, a dla Rudolfa, artysty – malarza, staję się obiektem nowych dla niego wrażeń i uczuć, nie do końca możliwych do całkowitego zrealizowania.
Ta romantyczna opera Pucciniego już nie raz udowodniła na scenie, że jej fabuła i relacje między głównymi bohaterami są bardzo bliskie i znaczące dla współczesnego widza, a muzyka znakomicie ilustrująca emocje głównych bohaterów – od pierwszego do ostatniego taktu – sprawia, że trudno oderwać mu uwagę od akcji scenicznej i wokalnej. Jest więc Cyganeria dziełem ponadczasowym, efektownym choć nie efekciarskim, melodyjnym choć niebanalnym, wzruszającym… Dziełem, które

Cykl koncertów familijnych - AKADEMIA WRÓŻKI MELODI - STYLE MUZYCZNE

Cykl koncertów familijnych - BEMOLEK POZNAJE MUZYKĘ
W Teatrze Wielkim w Łodzi przypadkiem ląduje kosmita! Okazuje się, że jego niesamowicie skomplikowany statek kosmiczny nie napędza zwykłe paliwo, ale muzyka, jednakże taka, której na ziemi nie ma. Nasz gość musi, zatem czym prędzej nauczyć się naszej – ziemskiej muzyki, aby odpowiednio zmodyfikować działanie silników, po czym zatankować statek i móc dalej lecieć, przemierzać i badać Wszechświat.
Na miejsce spotkania (wyrwane z innego spektaklu) zostają sprowadzone artystki – Patrycja Krzeszowska, Olga Maroszek oraz Marta Macierzyńska. Dzięki nim, niespodziewany gość, o imieniu Bemolek, będzie mógł poznać elementy dzieła muzycznego, takie jak melodia, rytm, nastrój, dynamika, czy tempo. Jednak, choć jest naprawdę mądry i ma niesamowite poczucie humoru, to nieco się myli, robi sporo błędów i jest to dla niego trochę kłopotliwe.
Byłoby zatem wspaniale, gdyby wszyscy uczestnicy spotkania, na czele z Publicznością, zechcieli mu pomagać, aby poznał muzykę i mógł właściwie wyregulować silniki.
Na to interesujące spotkanie z kosmicznym gościem zapraszamy wspólnie z Cezarym Kurowskim autorem muzyki i tekstów, Patrycją Krzeszowską, Olgą Maroszek, Martą Macierzyńską oraz Bemolkiem, czyli Beatą Brożek-Grabarczyk.
A czy Wy znacie wszystkie muzyczne nazwy i pojęcia?
Jeśli nie to zapraszamy 21 stycznia 2024 roku na godz. 12:00 do Teatru Wielkiego w Łodzi. A jeśli znacie to tym bardziej zapraszamy, pomożecie Bemolkowi naładować silniki.
Do zobaczenia!

Cykl koncertów familijnych - HAKUNA MATATA
15 października 2023 | godz. 12:00
HAKUNA MATATA
Hakuna Matata, jak cudownie to brzmi; Hakuna matata, to nie byle bzik!
Już się nie martw, aż do końca twych dni! Naucz się dwóch radosnych słów – HAKUNA MATATA!
Słynny przebój z równie słynnego filmu nie tylko dla dzieci - Król lew jest mottem przewodnim kolejnego poranka muzycznego nie bez powodu. Nie martw się lub jak kto woli Bez obaw - jest najlepszą zachętą do skorzystania z muzyczno-wokalnego (niedzielnego!) relaksu w towarzystwie światowych hitów ze znanych filmów dla dzieci i nie tylko. Będzie zabawnie i dowcipnie, chwilami lekko moralizująco, a na pewno rozrywkowo i odstresowująco – jak na niedzielny poranek przystało!
Nasz teatralny zespół Kameralni w składzie: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Dagny Konopacka-Maćkowiak, Ewelina Dachowska, Olga Maroszek, Michał Jan Barański, Jan Szurgot, Jan Okraska z Marcinem Wernerem przy fortepianie - z pewnością dostarczy Państwu moc wrażeń artystycznych, bo to, że utwory dedykowane są dzieciom wcale nie oznacza, że i nieco starsze pokolenie nie znajdzie w nich czegoś dla siebie, wspominając tym samym piękne chwile z własnego życia. Czy na przebojach filmowych się zakończy, przekonają się Państwo sami, bo nasi Kameralni mają w zanadrzu wiele zaskakujących „numerów” wokalno-muzycznych i to w interpretacjach, które często odbiegają od utartych schematów. Zapraszamy, bo udany poranek zwłaszcza niedzielny, to dobry początek dnia. Przekonajmy się wspólnie…

Cykl Koncertów familijnych - HAKUNA MATATA
HAKUNA MATATA
Hakuna Matata, jak cudownie to brzmi; Hakuna matata, to nie byle bzik!
Już się nie martw, aż do końca twych dni! Naucz się dwóch radosnych słów – HAKUNA MATATA!
Słynny przebój z równie słynnego filmu nie tylko dla dzieci - Król lew jest mottem przewodnim kolejnego poranka muzycznego nie bez powodu. Nie martw się lub jak kto woli Bez obaw - jest najlepszą zachętą do skorzystania z muzyczno-wokalnego (niedzielnego!) relaksu w towarzystwie światowych hitów ze znanych filmów dla dzieci i nie tylko. Będzie zabawnie i dowcipnie, chwilami lekko moralizująco, a na pewno rozrywkowo i odstresowująco – jak na niedzielny poranek przystało!
Nasz teatralny zespół Kameralni w składzie: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Dagny Konopacka-Maćkowiak, Ewelina Dachowska, Olga Maroszek, Michał Jan Barański, Jan Szurgot, Jan Okraska z Marcinem Wernerem przy fortepianie - z pewnością dostarczy Państwu moc wrażeń artystycznych, bo to, że utwory dedykowane są dzieciom wcale nie oznacza, że i nieco starsze pokolenie nie znajdzie w nich coś dla siebie, wspominając tym samym piękne chwile z własnego życia. Czy na przebojach filmowych się zakończy, przekonają się Państwo sami, bo nasi Kameralni mają w zanadrzu wiele zaskakujących „numerów” wokalno-muzycznych i to w interpretacjach, które często odbiegają od utartych schematów. Zapraszamy, bo udany poranek zwłaszcza niedzielny, to dobry początek dnia. Przekonajmy się wspólnie…

Cykl koncertów familijnych - KARNAWAŁ ZWIERZĄT
Camille Saint-Saëns
KARNAWAŁ ZWIERZĄT
spektakl baletowy dla dzieci od lat 6
choreografia Gintautas Potockas
scenografia Anna Adamiak

premiera 2 marca 2025 | godz. 12:00 (niedziela)
pozostałe spektakle:
4 marca 2025 | godz. 11:00 (wtorek)
7 czerwca 2025 | godz. 12:00 (sobota)
10 czerwca 2025 | godz. 11:00 (wtorek)
Jak brzmi dostojny lew, rozćwierkane ptaki, słoń, migotliwe ryby czy szlachetny łabędź? Czy uda się muzycznie oddać powolność żółwia? Możemy się o tym przekonać dzięki naszemu najnowszemu spektaklowi baletowemu dla dzieci „Karnawał zwierząt” opartemu na suicie Camilla Saint-Saëns’a. Kompozytor w genialny, muzyczny sposób pokazuje cechy zwierząt, a raczej głównie zwierząt, bo jedna z miniatur ma tytuł „pianiści”. Pomimo ogromnego poczucia humoru, który odnajdujemy w "Karnawale zwierząt" kompozytor zakazał wykonywania tego dzieła w całości za jego życia. Dlaczego? Otóż jako poważny kompozytor i geniusz muzyczny, który w wieku pięciu lat dał swój pierwszy koncert muzyczny a studia w paryskim konserwatorium rozpoczął w wieku 13 lat, nie chciał być znany z fantazji zoologicznej, jak sam określił to dzieło. Los jednak zrobił żart autorowi i to właśnie „Łabędź” czy „Słoń” z "Karnawału zwierząt" przychodzą na myśl na dźwięk jego nazwiska. Spektakl baletowy na wesoło i z humorem dla całych rodzin w ramach cyklu familijnego "Niedzielne poranki" zaprezentują tancerze baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Jesteście ciekawi jakie zwierzęta grają na fortepianie? Zapraszamy
muzyka z nagrania
spektakl wystawiany na proscenium
autor plakatu: Iwona Marchewka

Cykl koncertów familijnych -HAKUNA MATATA 2
HAKUNA MATATA 2 
Zapraszamy najmłodszych widzów z rodzicami, babciami, dziadkami, ciociami i wujkami na kolejną odsłonę HAKUNA MATATA, koncertu z cyklu Niedzielne poranki, na którym usłyszycie drugą część piosenek – hitów z filmów dla dzieci.
Nasz teatralny zespół Kameralni w składzie: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Dagny Konopacka-Maćkowiak, Olga Maroszek, Joanna Skoblewska, Krzysztof Pilch, Jan Szurgot, Jan Okraska oraz Emanuel Ratajczyk przy fortepianie - z pewnością dostarczy Państwu moc wrażeń artystycznych, bo to, że utwory dedykowane są dzieciom wcale nie oznacza, że i nieco starsze pokolenie nie znajdzie w nich czegoś dla siebie, wspominając tym samym piękne chwile z własnego życia. Czy na przebojach filmowych się zakończy, przekonają się Państwo sami, bo nasi Kameralni mają w zanadrzu wiele zaskakujących „numerów” wokalno-muzycznych i to w interpretacjach, które często odbiegają od utartych schematów. Zapraszamy, bo udany poranek zwłaszcza niedzielny to dobry początek dnia. Przekonajmy się wspólnie…

Cykl koncertów familijnych-MAGIA MUZYKI-Chór Dziecięco-Młodzieżowy TWŁ
MAGIA MUZYKI 
Koncert Chóru Dziecięco-Młodzieżowego
15 czerwca 2025 | godz. 12:00
Scena Kameralna

Każdy kraj ma inną muzykę, język, obyczaje.
Czy znacie wybitnych kompozytorów polskich, włoskich czy francuskich, a może jeszcze inne kraje przychodzą wam na myśl, gdy myślicie o geniuszach muzyki?
„Magia muzyki” to koncert podczas którego usłyszymy i poznamy dźwięki prawie z całego świata.
Nasi mali artyści z Chóru Dziecięco-Młodzieżowego przygotowali dla was najpiękniejsze perełki muzyczne stworzone przez wybitnych kompozytorów. Swoim śpiewem wprowadzą Was w świat pełen fantazji, kolorowych melodii, ciekawych rytmów. Koncertem tym zakończymy sezon artystyczny 2024/2025, a zespół chóru zaprezentuje utwory wokalne, tańce hulańce, scenki aktorskie i łamańce językowe nad którymi pracował podczas zajęć przez cały rok.

Czas trwania ok. 60 minut.
przygotowanie muzyczne - Agnieszka Lechocińska
przygotowanie aktorskie - Wiktoria Boroś
przygotowanie taneczne - Kinga Łapińska
akompaniament – Marta Misztal

Cykl koncertów familijnych: KONCERT KARNAWAŁOWY - Chór Dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi

CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY
Prapremiera polskiej opery współczesnej Człowiek z manufaktury jest efektem rozstrzygniętego jesienią 2017 roku międzynarodowego konkursu kompozytorskiego na operę do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, zorganizowanego przez nasz Teatr we współpracy  z łódzką Manufakturą - mecenasem i fundatorem nagród. 
 
Jury  pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego wyłoniło zwycięzcę; to Rafał Janiak – młody, 32-letni kompozytor i dyrygent, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zdobywca wielu nagród w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Kompozytor otrzymał nie tylko Grand Prix ale został również laureatem nagrody operowej publiczności.
 
Libretto opery sięga do burzliwych wydarzeń w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii. Pierwszy akt przedstawia epizody z życia XIX-wiecznego fabrykanta Izraela Poznańskiego, nazywanego królem bawełny oraz sięga do ważnego wydarzenia, jakim był strajk powszechny robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. bunt łódzki).
 
Akcja drugiego aktu toczy się około 100 lat później, na przełomie XX i XXI wieku. Opowiada m.in. o działaniach powojennego dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego Poltex po upadku PRL-u, proces związany z likwidacją fabryki i wizję przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako łódzka Manufaktura. Tło historyczno-polityczno-ekonomiczne jest jednak pretekstem do opowieści o losach mieszkańców Łodzi i metafizycznych doznaniach człowieka w obliczu śmierci, o ponadczasowej walce dobra ze złem. 
 
Prapremierę muzycznie przygotuje i poprowadzi sam kompozytor, reżyseruje Waldemar Zawodziński, w choreografii Janiny Niesobskiej i z kostiumami Marii Balcerek, a wystąpią m.in. Małgorzata Walewska i Wojciech Pszoniak. Przygotowanie chóru - Maciej Salski.
 

DZIADEK DO ORZECHÓW. OPOWIEŚĆ WIGILIJNA

DZIADEK DO ORZECHÓW. OPOWIEŚĆ WIGILIJNA - I PREMIERA

DZIADEK DO ORZECHÓW. OPOWIEŚĆ WIGILIJNA - II PRZEDSTAWIENIE

FENOMENALNE SHOW: ZPiT ŚLĄSK i Balet VIRSKI
FENOMENALNE SHOW: ZPiT ŚLĄSK i Balet VIRSKI
Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na fenomenalny koncert dwóch gigantów z kręgu tańca i muzyki narodowo - ludowej z dwóch zaprzyjaźnionych, bratnich krajów.
Zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. St. Hadyny pod dyrekcją Pana Dyrektora Zbigniewa Cierniaka w pierwszej części wspólnego koncertu zaprezentuje widzom najpiękniejszy repertuar ze swojego ponad 70 – letniego dorobku, który stanowi już kanon polskiego tańca narodowego i ludowego. Ten niezaprzeczalny AMBASADOR Polskiej Kultury Narodowej, Kultury przez duże K, traktuje każdy koncert to wielkie wydarzenie, bez względu na miejsce wykonania, czy to w Polsce, czy w najdalszym zakątku świata, czy w sali kameralnej, czy na największych scenach świata.
Przepiękne stroje w jakich występują artyści Zespołu „ Śląsk ’’ swoją przebogatą kolorystyką i formą perfekcyjnie oddają nastrój wykonywanych utworów. Przeważającą część programu stanowią kompozycje i opracowania muzyczne Stanisława Hadyny, Wojciecha Kilara i układy choreograficzne Elwiry Kamińskiej oraz Juraja Kubanki, Władysława Stefanika i Jarosława Światka - twórców potęgi i sławy Zespołu,, Śląsk”. W programie nie zabraknie ponadczasowych utworów:,, Karolinka”,,, Ondraszek”,,, Hej te nasze góry” oraz tańców:,, Taniec chustkowy”,,, Krakowiak”,,, Tańce górali podhalańskich” i wielu innych niezwykłych utworów.
Balet VIRSKI, pod dyrekcją mistrza Mirosława Vantucha cyklicznie odwiedza Polskę, lubi nasz kraj, ciepłe przyjęcie przez widzów i aplauz jakim jest zawsze obdarzany. Ballet Virski wystąpi w drugiej części koncertu prezentując wybrane choreografie, najlepsze z najlepszych. Wybór utworów był trudny, ponieważ przez prawie 90 lat działalności powstało ich bardzo dużo. Na pewno nie zabraknie uznanych na całym świecie za mistrzowskie choreografie takie jak: HOPAK, SESTRY czy MY Z UKRAINY. Te wspaniałe choreografie oparte na tańcach ludowych w sposób niezwykły i niepowtarzalny przedstawiają tradycję i piękno Ukrainy, łączą folklor z klasyką i akrobatyką.
Balet VIRSKI odwiedził ok. 80 krajów na świecie na wszystkich kontynentach, każdy ich występ to fontanna radości, artystycznej ekspresji i żywiołowości, humoru i zadumy, a to wszystko na niedoścignionym poziomie.
Mamy nadzieję, że ta eksplozja scenicznej ekspresji przypadnie Państwu do gustu. Niewątpliwie wśród widzów dojdzie do porównań obu zespołów, do wskazania różnic i cech wspólnych, ale o to właśnie w sztuce chodzi, szczególnie, gdy prezentowane utwory mają poniekąd wspólne korzenie.
ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ ZABAWY!

Filharmonia Dowcipu & Waldemar Malicki - FILMOWY ŚWIAT
Filharmonia Dowcipu & Waldemar Malicki - FILMOWY ŚWIAT

Wirtuoz Waldemar Malicki wraz z oszałamiającą orkiestrą zapraszają na ekscytujące spotkanie z muzyką filmową.
Zobacz premierowy program Filharmonii Dowcipu, pełen niespodzianek, zaskakujących zwrotów akcji i fenomenalnej muzyki.
Gwarantujemy szereg atrakcji, począwszy od nieoczekiwanych umiejętności boksersko-pianistycznych Waldemara Malickiego, poprzez zaskakujące oryginalnością aranżacje Bernarda Chmielarza, aż po czarujące głosy solistów Anity Rywalskiej i Marcina Pomykały oraz niezwykłe umiejętności wokalne Agnieszki Twardowskiej, naszej gościni specjalnej.
Zapraszamy na premierowy program składający się z przebojów znanych z najlepszych filmów i seriali. Przygotuj się na niezapomniany wieczór z muzyką filmową, jakiej jeszcze nie słyszałeś, obfitującej w wirtuozerię i brawurowe interpretacje!
Gwarantujemy ucztę dla oczu i uszu najbardziej wymagających melomanów!

Słowo ze strony twórców:
„Na początku było pragnienie.
Pragnienie stworzenia ruchomych obrazów opowiadających historie i wzbudzających emocje.
Cel udało się zrealizować pod koniec XIX wieku i wtedy się okazało, że chociaż film może być niemy, to widz nie jest głuchy.
Dlatego pojawiła się muzyka filmowa, a wraz z nią emocje, które zostają z nami na lata.
Pierwotnie za oprawę muzyczną odpowiadał pianista i to on brał na siebie ciężar podkreślania nastroju filmu.
Dlatego dziś wraz z naszym wybornym pianistą, Waldemarem Malickim, nie tylko przyjrzymy się dokładnie muzyce filmowej, ale nawet wypróbujemy ją na nas samych.
Odkryjemy przed Wami różnorodne światy, a wśród nich muzyczno-filmową Amerykę, która spotka się z Polską, dzisiejszą i wczorajszą. Bo niezmiernie intryguje nas pytanie, jak odnalazłby się James Bond wśród czterech pancernych…
Chcemy wspólnie z Wami przeżywać filmowe tematy i wspominać muzyczne trendy. A to wszystko w stylu, który nasi widzowie zdążyli już poznać, pełnym niespodzianek, wirtuozerii i dobrej zabawy, w sposób godny Filharmonii Dowcipu!”.

Zapraszamy do kina Waldemara Malickiego i Filharmonii Dowcipu - bądź częścią tego widowiska!

Występują:
Fortepian - Waldemar Malicki
Dyrygent - Bernard Chmielarz
Sopran - Anita Rywalska
Tenor - Marcin Pomykała
Orkiestra dziewiętnastu najgorętszych muzyków i onieśmielających muzyczek
z gościnnym udziałem zniewalającej wokalistki, Agnieszki Twardowskiej

GISELLE
Adolphe Adam
GISELLE
balet romantyczny w dwóch aktach
premiera 12 października 2024

autorskie opracowanie choreografii wg. Jeana Coralliego i Julesa Perrota - Zofia Rudnicka
kierownictwo muzyczne: Andriy Yurkevych
kostiumy, scenografia: Tatiana Kwiatkowska
reżyseria świateł: Maciej Igielski
praca z solistami baletu: Renata Smukała

„Giselle” to najbardziej typowy dla okresu romantycznego „balet z akcją”, który zachował się w światowym repertuarze do naszych czasów. Libretto, które napisali Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Théophile Gautier, oparte jest na legendzie z gór Hercu o zjawach młodych dziewcząt zmarłych przed zamęściem i zwodzących młodzieńców tańcem. Temat, przedstawiający dzieje nieszczęśliwej miłości, odpowiada ideałom romantyzmu. Dramaturgia baletu eksponuje przede wszystkim rolę tytułową, która wymaga nie tylko umiejętności aktorskich, lecz przede wszystkim wyczucia stylu baletu romantycznego. Tytuł ten wystawiają wszystkie największe teatry świata, a każda z najlepszych balerin chce go mieć w swoim repertuarze. W naszym Teatrze będzie to trzecia premiera tego tytułu, poprzednie odbyły się kolejno w 1979 roku w choreografii Jarosława Piaseckiego i w 2003 w choreografii Roberta Streinera. Długo wyczekiwana w Łodzi pozycja klasycznego baletu na pewno spotka się z zainteresowaniem widzów.

HALKA
Podczas gdy Fryderyk Chopin zdobył we Francji wielkie uznanie jako ambasador kulturalny uciskanego narodu, jego młodszy kolega, Stanisław Moniuszko, działał na polu kultury we własnej ojczyźnie. I podobnie jak Chopin – Moniuszko w swojej twórczości łączył zachodnioeuropejski romantyzm z duchem polskiej kultury. Halka jest bez wątpienia przykładem na udane połączenie cech włoskiej, francuskiej i niemieckiej opery z elementami typowymi dla polskiego folkloru i tradycji. Opera ta ponadto, dzięki patriotycznej i krytykującej stosunki społeczne wymowie, stała się wyrazem tożsamości narodowej.
Żeby zrozumieć tę operową przypowieść o porzuconej dziewczynie, trzeba ją osadzić w kontekście rozdźwięku społecznego, który w czasach Moniuszki doprowadził do krwawej rzezi galicyjskiej. Halka jest istotą zawieszoną między dwoma światami: występnej szlachty i mściwych górali. Nie ma tu jednoznacznie złych i dobrych postaci. To nie jest łzawy melodramat. To okrutna parabola ludzkiej samotności.

HOLENDER TUŁACZ
Richard Wagner
HOLENDER TUŁACZ
opera
31 stycznia 2025
2 lutego 2025
W porównaniu z poprzednimi dziełami kompozytora stanowi Holender ogromny krok naprzód. Pierwsze próby operowe – Boginki, Zakaz miłości, a także Rienzi, wykazywały silne wpływy oper włoskich i romantycznej opery francuskiej, głównie Meyerbeera. Nie jest od tych wpływów całkowicie wolny i Holender tułacz, jednak wiele stron jego partytury świadczy już w pełni o niepospolitej indywidualności kompozytora. Dowodem mistrzostwa w dziedzinie instrumentacji jest choćby uwertura, a melodia monologu Holendra z I aktu, rozwijająca się swobodnie, wyzwolona spod władzy schematycznych prawideł, zdaje się już zapowiadać dojrzały styl przyszłego twórcy Pierścienia Nibelunga.
Józef Kański
Przewodnik operowy, PWM 2008

JAŚ I MAŁGOSIA
Engelbert Humperdinck
JAŚ I MAŁGOSIA 
baśń operowa w trzech obrazach
kierownictwo muzyczne Rafał Janiak
reżyseria Natalia Babińska
premiera 1 czerwca 2024 r.

Tym razem planujemy przygotowanie spektaklu, dla którego trudno byłoby wyznaczyć granicę wieku jego odbiorców. Trudno, ponieważ granica ta nie istnieje, a to dlatego, że „Jaś i Małgosia”, baśń operowa – jak nazwał swoje dzieło sam kompozytor – jest dla wszystkich: dla tych, którym mamy opowiadają do poduszki piękne bajki, dla tych którzy czytają już samodzielnie, ale i dla dorosłych, którzy równie chętnie jak dzieci uciekają w świat baśni, fantazji i marzeń, z odległego już niestety dzieciństwa. Jest też „Jaś i Małgosia” ucztą dla najwytrawniejszego melomana. Nie bez powodu operą Humperdincka zachwycał się sam Richard Wagner. Znakomita charakterystyka muzyczna postaci, bogactwo melodyczne, zróżnicowanie nastrojów oraz bogata instrumentacja dają gwarancję na przedstawienie, które będzie towarzyszyło kolejnym pokoleniom młodych melomanów. Premiera tego spektaklu będzie uzupełniała ofertę naszego Teatru dla najmłodszych widzów. Będzie to opera familijna dla całych rodzin, pierwsza od wielu lat na naszej scenie opera dla dzieci grana w języku polskim. Na scenie zobaczymy solistów, balet i orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi.

KONCERT KOLĘD

KONCERT KOLĘD CHÓRU VERDIANA

KONCERT ŁÓDZKIEGO CHÓRU TEATRALNEGO VERDIANA
KONCERT ŁÓDZKIEGO TEATRALNEGO CHÓRU VERDIANA
12 czerwca 2025 | godz. 18:00
Scena Kameralna

Chór VERDIANA w roli głównej!

To, że śpiewamy wszyscy i przy różnych okazjach jest oczywiste… I jak wielu (!) znajdziemy tych, którzy – mniej lub bardziej otwarcie – przyznają, że z wielką ochotą swoje wokalne umiejętności zaprezentowaliby na profesjonalnej scenie, w teatralnym anturażu - dla życzliwej Publiczności. Niektórzy z nich właśnie w naszym Teatrze odnaleźli miejsce, w którym nie tylko mogą rozwijać swoje wokalne umiejętności pod okiem fachowców, ale też – a może przede wszystkim – efekt swojej pracy i talentu mają okazję prezentować tym, dla których śpiew chóralny jest chwilą wytchnienia i okazją do spotkań z mistrzami opery, operetki i musicalu. Chóralnie wykonać można wszystko, co zapisane nutami, a repertuar jest niezwykle zróżnicowany i atrakcyjny.
Przekonać się o tym będzie można na kolejnym muzycznym spotkaniu z chórem Verdiana, który dobrze jest już znany łódzkiej publiczności, a który działając w naszym Teatrze nie raz z wielkim powodzeniem brał udział – poza własnymi koncertami – także w spektaklach realizowanych właśnie na naszej scenie.
Tym razem zaprezentują się – pod okiem swojej szefowej Aleksandry Orczykowskiej-Piotrowskiej – na Scenie Kameralnej, a to co zaproponują, z pewnością przypadnie Państwu do gustu, da chwile relaksu i udowodni, że pięknych głosów i utalentowanych śpiewaków w naszym Łódzkim Teatralnym Chórze Verdiana nie brakuje. Na fortepianie akompaniuje – Marcin Werner.
Zapraszamy – Chór Verdiana na Kameralnej – specjalnie dla Państwa na zakończenie sezonu!

KONCERT MUZYKI LATYNOAMERYKAŃSKIEJ
KONCERT MUZYKI LATYNOAMERYKAŃSKIEJ
Festiwal Muzyka Świata

Specjalnie na Państwa życzenie jeszcze raz prezentujemy Koncert Muzyki Latynoamerykańskiej. Ponownie zabrzmią przeboje latynoamerykańskie w wykonaniu artystów, którzy ten styl i jego niepowtarzalną atmosferę wręcz mają we krwi. To nie „królowa” opera a lżejsza muzyka, co nie oznacza, że łatwiejsza i mniej „poważna,” popłynie ze sceny ku Państwa radości i satysfakcji. Najpopularniejsze hity takie, jak m.in.: „La Cucaracha”, „Conga del Fuego Nuevo”, „Libertango”, „Mambo” (z „West Side Story”) czy „Por una Cabeza” (z filmu „Zapach kobiety”) zaprezentują nam bowiem, z towarzyszeniem orkiestry naszego Teatru, rodowici Latynosi oraz soliści naszego Teatru, którym południowe rytmy też nie są obce.

Któż z nas nie zachwycał się kompozycjami takich twórców, jak m.in. Leonard Bernstein, Astor Piazzolla, Arturo Márquez czy Elpidio Ramírez. Są tacy? Chyba nie.

Zapraszamy Państwa gorąco na to muzyczne spotkanie ze światowymi przebojami wokalno-muzycznymi w najlepszym wykonaniu i wspaniałej atmosferze. Wszyscy, którzy byli na poprzednich koncertach już wiedzą, że warto się na niego wybrać.

Do zobaczenia.

KRÓLEWNA ŚNIEŻKA I SIEDMIU KRASNOLUDKÓW
Królewna Śnieżka to jedna z najpiękniejszych i najbardziej znanych bajek. Jej baletowa wersja przygotowana przez Teatr Wielki w Łodzi od lat bawi i wzrusza dzieci. Losy dobrej i pięknej, lecz niestety znienawidzonej przez złą macochę (nawet w bajce znajdzie się jakiś zły charakter), Śnieżki oraz siedmiu wesołych krasnali dostarczają dzieciom niezapomnianych emocji. I mimo że Śnieżka zjada zatrute jabłko, wszystko dobrze się kończy. Ta bajka jest dla dzieci od lat 4 do …, bo dorośli też znajdą w niej coś ciekawego.
 

LA VERBENA DE LA PALOMA. FIESTA PALOMY

LA VERBENA DE LA PALOMA. FIESTA PALOMY - I PREMIERA

LA VERBENA DE LA PALOMA. FIESTA PALOMY - II PRZEDSTAWIENIE

MADAMA BUTTERFLY
Wprawdzie prapremiera w mediolańskiej La Scali 17 lutego 1904 roku nie przyniosła Pucciniemu specjalnego sukcesu, jednak druga realizacja– 28 maja tego samego roku w Brescii, rozpoczęła triumfalny pochód tej tragedii japońskiej w trzech aktach przez światowe sceny,pochód trwający do dziś – ku uciesze załzawionej publiczności. I czy bardziej wzruszają nas losy naiwnie zakochanej, egzotycznej gejszy, czy dramatyczna, "naładowana" emocjami muzyka Pucciniego – mamy okazję to sprawdzić. Obecna inscenizacja opery jest piątą realizacją w naszym Teatrze (w tym wersja koncertowa na scenie Teatru im.S.Jaracza w 2012 roku) i jesteśmy przekonani, że jak dotychczasowe, przyniesie widzom i wiele wzruszeń, i artystyczną satysfakcję.

MORZE
Nowy, autorski spektakl w koncepcie dramaturgicznym i choreograficznym jednego z najbardziej cenionych polskich artystów sztuki tańca Roberta Bondary. W warstwie muzycznej pojawi się m.in. muzyka „Morza” Debussiego czy „Cztery Morskie Interludia” z opery „Peter Grimes” Benjamina Brittena. Te kompozycje dają doskonałe możliwości by wydobyć różne oblicza morza, które sprawią, również, że natura opowie nam o stanach emocjonalnych.

MY FAIR LADY
Musical w dwóch aktach
MY FAIR LADY to opowieść o tym, że marzenia się spełniają, że los każdego może się odmienić na lepsze. Libretto musicalu MY FAIR LADY, będącego jednym z największych światowych sukcesów tego gatunku, powstało na podstawie dramatu Georga Bernarda Shawa, tekstu, który z perspektywy lat może być przyrównywany do Pretty Woman – kinowego hitu z lat 90. poprzedniego stulecia, z Julią Roberts w roli głównej. Od czasu swojej premiery w 1956 roku, musical święci triumfy i bije rekordy popularności na scenach teatrów całego świata. Dodatkowo spopularyzowała go wersja filmowa, nagrodzona ośmioma Oscarami, z Audrey Hepburn i Rexem Harrisonem w rolach głównych.
MY FAIR LADY to nie tylko trzymająca w napięciu, zabawna i pełna zaskakujących zwrotów fabuła. Dzięki piosenkom takim jak „Jeden mały szczęścia łut”, „Przetańczyć całą noc” czy „Tę ulicę znam”, będącymi nieśmiertelnymi przebojami, oraz pogodnej, wartko toczącej się historii ujętej w doskonałych dialogach, MY FAIR LADY to spektakl zdolny usatysfakcjonować zarówno wytrawnego melomana jak i początkującego bywalca teatru muzycznego.

NAPÓJ MIŁOSNY
Napój miłosny Gaetano Donizettiego, to dzieło, które przyniosło sławę kompozytorowi w całej Europie. O tym jak bardzo opera spodobała się publiczności może świadczyć fakt, że w kilka lat od prapremiery była już wystawiana w większości ówczesnych teatrów operowych. Powodzenie tego włoskiego klejnotu opery komicznej wynikało z jego nastrojowości, subtelności libretta i świeżości muzyki. Donizetti daje artystom okazję do zabłyśnięcia popisowymi partiami, każda z postaci prezentuje się sugestywnie i czytelnie, jednak jak na operę buffa przystało nie brak tam scen czysto komicznych, które wzbudzają salwy śmiechu. Arcydzieło stworzone przez Gaetana Donizettiego wyreżyseruje Wojciech Adamczyk, za pulpitem dyrygenckim stanie Marcin Nałęcz-Niesiołowski, kostiumy przygotuje Maria Balcerek a scenografię Marek Chowaniec, taki zestaw realizatorów gwarantuje spektakl przemyślany oraz przygotowany z pasją i humorem.
Nemorino główny bohater „Napoju miłosnego” to ulubiona rola samego Maestro Pavarottiego, a aria Nemorina „Una furtiva lagrima” to jedna z najsłynniejszych arii operowych w całych dziejach gatunku. Zanosi się zatem na to, że nowa inscenizacja tej opery w naszym teatrze nie będzie potrzebowała „napoju miłosnego”, żeby się w niej zakochać, tak zresztą jak i główni bohaterowie tej historii.

Opera na poduchach – plastyczne warsztaty edukacyjne
Zapraszamy najmłodszych miłośników muzyki i plastyki na zajęcia "Opera na poduchach".
To program edukacyjno-artystyczny dla dzieci w wieku 4-6 lat, który w formie zabawy wprowadza dzieci w świat teatru, opery i baletu. Zajęcia łączą w sobie elementy warsztatów plastycznych z podstawą wiedzy o kostiumie i teatrze operowym. Dzieci aktywnie uczestniczą w warsztatach i samodzielnie wykonają, z kolorowych dodatków, projekt maski, kostiumów lub scenografii do wybranego spektaklu z repertuaru Teatru. Zajęcia odbywają się w specjalnej sali przeznaczonej do działań edukacyjnych. Taka aktywna zabawa w teatr nie tylko przynosi dzieciom twórczą rozrywkę, ale także zachęca do udziału w życiu kulturalnym w przyszłości.
Tym razem wspólnie przygotujemy domowe instrumenty, a jakie dowiecie się na zajęciach. Do zobaczenia!

Prime Orchestra ROCK SYMPHO SHOW 2025
ROCK SYMPHO SHOW - 2025

Odkryj unikalne połączenie energii rocka i wielkości symfonii z nowym Rock Sympho Show Prime Orchestra!

Zanurz się w świecie dźwięków, w którym muzyka klasyczna spotyka się z rock and rollem, tworząc oszałamiający spektakl dla wszystkich fanów muzyki. Legendarne rockowe hity: Ozzy Osbourne, Metallica, Scorpions, Queen, Aerosmith, Bon Jovi, AC/DC, Muse, SOAD, Sting i wielu innych legend rocka zostaną wykonane przez orkiestrę symfoniczną z towarzyszeniem potężnego zespołu rockowego, wspaniałych wokalistów, wyjątkowego DJ-a i charyzmatycznego dyrygenta.

To show podbiło już serca fanów rocka na całym świecie i wciąż zdobywa nowych fanów swoją energią i wyjątkowym brzmieniem.To nie wszystko - czeka na ciebie kilka miłych niespodzianek! Dołącz do nas w tej wyjątkowej muzycznej podróży!
Bilety są już dostępne w sprzedaży!

PRZYGODY PINOKIA
Opera familijna w dwóch aktach.

To kolejna już (po m.in. "Małym kominiarczyku" Brittena i "Jasiu i Małgosi" Humperincka) nasza propozycja operowa dla dziecięcej publiczności. Dobrze wszystkim zanana baśń Collodiego w muzyce Jonathana Dove’go znalazła wielobarwne odzwierciedlenie wokalne i instrumentalne jej fabuły, a charakterystyka poszczególnych postaci i sytuacji dramaturgicznych właśnie poprzez „trafiającą do ucha” muzykę zyskała i na klarowności, i na atrakcyjności. Nie brakuje w niej liryzmu i dowcipu, ilustracyjności i zaskakujących zmian nastroju i brzmienia w każdej kolejne scenie opery.

Ta dwuaktowa opera "Przygody Pinokia" powstała na zmówienie Opera North wraz z Sadler's Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Spektakl wyreżyserowany przez Martina Duncana, pod kierownictwem muzycznym Davida Parry’ego spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem młodej publiczności a dorośli odnaleźli w muzyce Dove’a wiele fraz i wokalnych kreacji, satysfakcjonujących najwybredniejszych wielbicieli sztuki operowej. Łódzka premiera w Teatrze Wielkim (1 czerwca 2025) będzie nie tylko wspaniałym prezentem dla młodszej widowni; będzie także – w co mocno wierzymy – satysfakcjonującą przygodą operową dla dorosłej części publiczności, co potwierdzają dotychczasowe realizacje "Przygód Pinokia" na światowych scenach operowych. I mamy nadzieję, że potwierdzi to także nasza produkcja.

Od reżysera: „Przygód Pinokia” Jonathana Dove jest doskonałą propozycją na duży repertuarowy zespół. Historia jest klasyczna, a sytuacje sceniczne pełne humoru i zwrotów akcji. Atutem inscenizacji „Przygód Pinokia” będzie dużo ciekawych miejsc akcji, oryginalne kostiumy, dynamiczne chorografie, a przede wszystkim sugestywne aktorstwo. Spektakl familijny od 9 lat, ale też dla szkół.

PRZYGODY PINOKIA - PREMIERA
Opera familijna w dwóch aktach
To kolejna już (po m.in. "Małym kominiarczyku" Brittena i "Jasiu i Małgosi" Humperincka) nasza propozycja operowa dla dziecięcej publiczności. Dobrze wszystkim zanana baśń Collodiego w muzyce Jonathana Dove’go znalazła wielobarwne odzwierciedlenie wokalne i instrumentalne jej fabuły, a charakterystyka poszczególnych postaci i sytuacji dramaturgicznych właśnie poprzez „trafiającą do ucha” muzykę zyskała i na klarowności, i na atrakcyjności. Nie brakuje w niej liryzmu i dowcipu, ilustracyjności i zaskakujących zmian nastroju i brzmienia w każdej kolejne scenie opery.

Ta dwuaktowa opera "Przygody Pinokia" powstała na zmówienie Opera North wraz z Sadler's Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Spektakl wyreżyserowany przez Martina Duncana, pod kierownictwem muzycznym Davida Parry’ego spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem młodej publiczności a dorośli odnaleźli w muzyce Dove’a wiele fraz i wokalnych kreacji, satysfakcjonujących najwybredniejszych wielbicieli sztuki operowej. Łódzka premiera w Teatrze Wielkim (1 czerwca 2025) będzie nie tylko wspaniałym prezentem dla młodszej widowni; będzie także – w co mocno wierzymy – satysfakcjonującą przygodą operową dla dorosłej części publiczności, co potwierdzają dotychczasowe realizacje "Przygód Pinokia" na światowych scenach operowych. I mamy nadzieję, że potwierdzi to także nasza produkcja.

Od reżysera: „Przygód Pinokia” Jonathana Dove jest doskonałą propozycją na duży repertuarowy zespół. Historia jest klasyczna, a sytuacje sceniczne pełne humoru i zwrotów akcji. Atutem inscenizacji „Przygód Pinokia” będzie dużo ciekawych miejsc akcji, oryginalne kostiumy, dynamiczne chorografie, a przede wszystkim sugestywne aktorstwo. Spektakl familijny od 9 lat, ale też dla szkół.

PRZYGODY PINOKIA - II przedstawienie
Opera familijna w dwóch aktach.

To kolejna już (po m.in. "Małym kominiarczyku" Brittena i "Jasiu i Małgosi" Humperincka) nasza propozycja operowa dla dziecięcej publiczności. Dobrze wszystkim zanana baśń Collodiego w muzyce Jonathana Dove’go znalazła wielobarwne odzwierciedlenie wokalne i instrumentalne jej fabuły, a charakterystyka poszczególnych postaci i sytuacji dramaturgicznych właśnie poprzez „trafiającą do ucha” muzykę zyskała i na klarowności, i na atrakcyjności. Nie brakuje w niej liryzmu i dowcipu, ilustracyjności i zaskakujących zmian nastroju i brzmienia w każdej kolejne scenie opery.

Ta dwuaktowa opera "Przygody Pinokia" powstała na zmówienie Opera North wraz z Sadler's Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Spektakl wyreżyserowany przez Martina Duncana, pod kierownictwem muzycznym Davida Parry’ego spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem młodej publiczności a dorośli odnaleźli w muzyce Dove’a wiele fraz i wokalnych kreacji, satysfakcjonujących najwybredniejszych wielbicieli sztuki operowej. Łódzka premiera w Teatrze Wielkim (1 czerwca 2025) będzie nie tylko wspaniałym prezentem dla młodszej widowni; będzie także – w co mocno wierzymy – satysfakcjonującą przygodą operową dla dorosłej części publiczności, co potwierdzają dotychczasowe realizacje "Przygód Pinokia" na światowych scenach operowych. I mamy nadzieję, że potwierdzi to także nasza produkcja.

Od reżysera: „Przygód Pinokia” Jonathana Dove jest doskonałą propozycją na duży repertuarowy zespół. Historia jest klasyczna, a sytuacje sceniczne pełne humoru i zwrotów akcji. Atutem inscenizacji „Przygód Pinokia” będzie dużo ciekawych miejsc akcji, oryginalne kostiumy, dynamiczne chorografie, a przede wszystkim sugestywne aktorstwo. Spektakl familijny od 9 lat, ale też dla szkół.

RAJ UTRACONY
RAJ UTRACONY po raz pierwszy w Łodzi!
Tym razem przed nami wyzwanie – Raj utracony – mistrzowska opera Krzysztofa Pendereckiego wg poematu Johna Miltona, w której wątki biblijne w jakże czytelny sposób znajdują swoje odniesienia w naszej rzeczywistości i choć dalekie od jednoznaczności – sprawiają jednak, że niechcący widzimy własne odbicie w sytuacjach, które nigdy nam się nie przydarzyły, a z pewnością mogły…
Wspaniałe niewątpliwie widowisko zapewnią nam swoim profesjonalizmem i wyobraźnią sceniczną dobrze już znani łódzkim melomanom: Michał Znaniecki (reżyseria), Luigi Scoglio (scenografia) i Rafał Janiak (kierownictwo muzyczne).
To wielkie muzyczno-wokalne dzieło będzie naszym hołdem dla Mistrza – w drugą rocznicę Jego odejścia i dowodem na to, że muzyka Wielkich jest wielka i ponadczasowa!
Zapraszamy – doznań artystycznych i emocji na pewno nie zabraknie!

Krzysztof Penderecki - najwybitniejszy polski kompozytor XX wieku - twórca symfoniki, oper, muzyki filmowej i pełen charyzmy mistrz dyrygenckiej batuty. Jego muzyka niejednokrotnie była wykorzystywana przez twórców filmowych. Utwory Krzysztofa Pendereckiego znalazły się m.in. w: Egzorcyście Williama Friedkina, Lśnieniu Stanleya Kubricka, Dzikości serca Davida Lyncha, Ludzkich dzieciach Alfonso Cuaróna, Katyniu Andrzeja Wajdy oraz Wyspie tajemnic Martina Scorsese. Jest twórcą czterech wystawianych na całym świecie oper – Diabły z Loudun, Czarna maska, Ubu Rex, Raj utracony oraz radiowej dla dzieci - Najdzielniejszy z rycerzy.
Na naszej scenie z wielkim uznaniem krytyków i aplauzem publiczności spotkały się dwie z nich: Diabły z Loudun (1990) – pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego, w znakomitej reżyserii Marka Weissa Grzesińskiego i scenografii Wiesława Olko oraz Ubu Rex (1993) w niezwykłym opracowaniu scenicznym Lecha Majewskiego (reżyseria) i Franciszka Starowieyskiego (scenografia), pod dyrekcją Antoniego Wiecherka.

RIGOLETTO
Giuseppe Verdi
RIGOLETTO
premiera 9 czerwca 2018 r.
RIGOLETTO – opera z twórczej potrzeby 
Z punktu widzenia publiczności wybieram „Traviatę”, ale jako kompozytor – „Rigoletto”.
Już na weneckiej prapremierze Verdi przekonał się, że publiczność pokochała Rigoletto; wprawdzie zaskoczenie nowym stylem kompozytora było niemałe, jednak ponure losy nadwornego błazna i jego córki Gildy, poruszyły serca widzów i ich muzyczną wrażliwość. Nie brakuje w operze przebojów, jak choćby słynna aria Księcia La donna e mobile i popisowa Gildy – Caro nome, ale to postaci rodem z dramatu Hugo Król się bawi – bardzo ludzkie i bardzo  życiowe, obarczone  problemami i pokrętnymi emocjami – zawładnęły publicznością. 
Tak jest do dziś mimo upływu lat. Rigoletto obok Traviaty i Aidy jest najczęściej na światowych scenach operowych wykonywanym dziełem mistrza z Busetto; zawsze gorąco przyjmowane przez spragnionych liryki muzycznej melomanów i oczekujących od opery dobrego teatru – teatromanów. 
Na naszą scenę Rigoletto powraca po 14. latach; jego poprzednie realizacje, a było ich w Łodzi 5, zawsze cieszyły się powodzeniem u publiczności także dlatego, że  opera ta miała szczęście do znakomitych wykonawców. Nie inaczej będzie i tym razem!  A włosko-polski zestaw świetnych realizatorów, szansę na spotkanie z prawdziwa sztuką, jeszcze bardziej przybliża! 
Rozpustny książę, naiwna dziewczyna, zrozpaczony ojciec… Finału można się spodziewać!
 
realizatorzy:
kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski
reżyseria, reżyseria światła – Paolo Bosisio
scenografia – Domenico Franchi
kostiumy – Zuzanna Markiewicz
Chór, Balet, Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi

ROMEO I JULIA
ROMEO I JULIA
Symfonia dramatyczna op. 17, H. 77 (1839)
libretto Emile Deschamps według Williama Szekspira
prapremiera, Opéra Bastille, Paryż, 5 października 2007 r.
choreografia: Sasha Waltz
kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak
dekoracje: Pia Maier Schriever, Thomas Schenk, Sasha Waltz
kostiumy: Bernd Skodzig
światło: David Finn

Tworząc choreografię Romea i Julii (2007), Sasha Waltz zwróciła się ku jednej z najbardziej poruszających historii miłosnych w literaturze światowej. Historia nieszczęśliwych kochanków, których rodziny są wrogami, a których śmierć przynosi zrozumienie i pojednanie, jest jednym z najbardziej znanych dzieł Szekspira. Ta mroczna tragedia zainspirowała Hectora Berlioza do skomponowania dramatycznej symfonii Romeo i Julia na trzech solistów, dwa duże chóry i orkiestrę. Podczas światowej premiery w 2007 roku gwiazdy Aurélie Dupont i Hervé Moreau tańczyli kochanków, którzy odnaleźli się dopiero po śmierci. Jesienią 2012 roku spektakl Roméo et Juliette znalazł się w repertuarze mediolańskiej La Scali.
W kwietniu 2015 roku w Berlinie odbyła się premiera Romea i Julii jako koprodukcja Deutsche Oper Berlin, La Scala w Mediolanie i Sasha Waltz & Guests. Tam po raz pierwszy choreografię tę zatańczyli tancerze zespołu Sasha Waltz & Goście.
Obecnie Sasha Waltz przygotuje ten spektakl z zespołem baletu Teatru Wielkiego w Łodzi.

ROMEO I JULIA - pożegnanie z tytułem

SOBOTY KAMERALNE - ZIELONO MI - Przeboje A. Osieckiej - koncert Zespołu Wokalnego Kameralni
31 maja 2025 | godz. 16:00
ZIELONO MI - PRZEBOJE AGNIESZKI OSIECKIEJ
Koncert Zespołu Wokalnego Kameralni
wykonawcy:
Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska, Olga Maroszek, Dagny Konopacka-Maćkowiak, Ewelina Dachowska, Michał Jan Barański, Jan Okraska, Jan Szurgot
Największe przeboje Agnieszki Osieckiej w opracowaniu na zespół wokalny a capella autorstwa Aleksandry Wojtaszek.

TOSCA
Tosca, jedna z dwunastu oper Giacoma Pucciniego, jest niewątpliwie jego najpopularniejszym dziełem scenicznym. Ten, jak niektórzy operę określają, muzyczny kryminał z trzema trupami, znacznie przyćmił swój pierwowzór literacki (dramat Victoriena Sardou) za sprawą niezwykle ekspresyjnej, zgoła symfonicznej, muzyki przynoszącej ze sobą nie tylko efektowne arie i duety, ale dającej również dramatyczną ilustrację, podkreślającą dynamikę wydarzeń. A dzieje się tu dużo - w myśl niepisanej zasady, że: w operze każdy trup ożywia akcję! Tosca miała swoją prapremierę w Rzymie, 14 stycznia 1900 roku i niezmiennie do dziś stanowi żelazną pozycję repertuaru szanujących się scen operowych świata. I chociaż teatr ciągle się zmienia, a z nim także Tosca, to dramat operowej divy zawsze budzi te same - wielkie! - emocje i namiętności. Historia miłości śpiewaczki operowej Florii Toski i malarza Maria Cavaradossiego krzyżuje się nieoczekiwanie i dramatycznie w skutkach z polityką. I choć wydaje się, że zwycięża miłość, okazuje się jednak, że ostatecznie triumfuje zło, którego ucieleśnieniem jest tu prefekt rzymskiej policji - baron Scarpia. OPERA W TRZECH AKTACH

TOSCA - I PREMIERA

TOSCA - II PRZEDSTAWIENIE

TRAVIATA
Giuseppe Verdi
TRAVIATA
opera
kierownictwo muzyczne Rafał Janiak
reżyseria, światła i video Pia Partum
scenografia Karolina Fandrejewska
kostiumy Emil Wysocki
choreografia Karol Urbański
premiera 9 lutego 2024 r.

„Traviata” z librettem Francesca Piave wg powieści Aleksandra Dumasa „Dama kameliowa” podczas swej prapremiery w weneckim teatrze La Fenice w 1853 roku nie była najlepiej przyjęta. Mieszczańska publiczność nie potrafiła zaakceptować tego, że akcja opery toczy się współcześnie, a główna bohaterka jest kurtyzaną! Historia pokazała, że nie mieli racji: „Traviata” jest dziś jedną z najczęściej wystawianych oper. Verdi komponując „Traviatę” dał literaturze operowej rejestr operowych przebojów: Brindisi, E'strano, Di Provenza, Addio del passato, Gran Dio… A odtwórczyniom roli tytułowej nieograniczone możliwości popisu wokalnego i aktorskiego.
To dzieło należy do klasyki operowej i każdy teatr operowy powinien je mieć w swoim repertuarze, bo w przeciwieństwie do prapremierowej publiczności, obecnie widzowie kochają historię Violetty i Alfreda oraz muzykę Verdiego. Szczególnie łódzka publiczność darzy wielką estymą to dzieło Verdiego i jest zakochana w opowiadanej historii. W chwili obecnej Teatr Wielki w Łodzi nie ma w swoim repertuarze tego operowego hitu, ostanie przedstawienie było zagrane w 2016 roku. W ramach uzupełnienia repertuaru naszego Teatru premierę "Traviaty" planujemy 9 lutego 2024 roku. Będzie to już piąta realizacja tego tytułu w naszym Teatrze, każda z poprzednich była przyjmowana entuzjastycznie przez nie tylko łódzką widownię. Na scenie zobaczymy solistów, chór, balet i orkiestrę Teatru Wielkiego w Łodzi.

TURANDOT

TURKUSOWY POTWÓR

TURKUSOWY POTWÓR - II PRZEDSTAWIENIE

TURKUSOWY POTWÓR - PREMIERA

VA, PENSIERO! GALA FINAŁOWA I KONKURSU DYRYGENTÓW CHÓRÓW MAESTRO D'ARTE VOCALE

ZEMSTA NIETOPERZA
ZEMSTA NIETOPERZA nie jest operetką najlepszą. Jest ona właśnie operetką, arcydziełem tego gatunku – tymi słowami Felix Weingartner, austriacki dyrygent, kompozytor i pianista z przełomu XIX i XX wieku oraz wielki znawca operetki, określił dzieło Johanna Straussa II. Jeśli dodać do tych słów autorytet Gustava Mahlera, który osobiście dyrygował ZEMSTĄ NIETOPERZA, dając tym samym nieśmiertelny wzór dla wszystkich przyszłych jej interpretacji, trudno o lepsze rekomendacje.
Inscenizacja Teatru Wielkiego w Łodzi ma jeszcze co najmniej dwa dodatkowe atuty: mistrza Juliana Tuwima, autora polskiego przekładu libretta oraz realizatora produkcji Giorgia Madię – światowej renomy artystę, autora znakomitych scenicznych wizji, jak choćby w OPOWIEŚCIACH HOFFMANNA czy w doskonale znanym łódzkiej publiczności, skrzącym dowcipem KOPCIUSZKU.
Sam Johann Strauss, mistrz walca wiedeńskiego, pokazał w ZEMŚCIE swoje wielkie poczucie humoru, instrumentacyjny dowcip i muzyczną charakterystykę postaci – bohaterów, którzy w tej arcyzabawnej, ale wcale nie nonsensownej układance zdarzeń i charakterów, dwoją się i troją, by wprowadzić widza w jak najlepszy nastrój. Jest wreszcie to „cudowne dziecko” Straussa barwną listą przebojów, z których każdy jest muzyczną i wokalną perełką, okazją dla wirtuozowskich popisów dla wykonawców.
A jeśli za mistrzowskie dzieło biorą się mistrzowie, w tym znany z maestrii dyrygenckiej i poczucia humoru Tadeusz Kozłowski, to wyjście jest jedno: koniecznie trzeba być świadkiem tego wydarzenia!

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Przejdź do treści